Az üzemanyag útját ismertették
Legfrissebb

- Süli János miniszter a fejét fogta

- Muszorgszkij: Egy kiállítás képei - mesében

- Közmeghallgatás, költségvetés, menhely, közlekedés

- RHK Kft: felelősségteljes megoldások a hulladékkezelésben

- Franciaország és Magyarország nukleáris megállapodásokat kötött

- Bursa Hungarica, karácsonyi csomag, tűzifa

- Védelmi gyakorlat a Paksi Atomerőműben

- Az InnoEnergy stratégiai partnere lett az MVM

- Megdőlt a hazai áramfogyasztási rekord

- Meghalt Hirt Ferenc, a Fidesz-KDNP frakció tagja

- Piacképes startupoknak ajánl 50 milliós befektetést az MVM Csoport

- A Paks II: Magyarországnak nincs hiteltartozása

Atomenergia
Paks
Közélet
Kultúra
Sport


Az üzemanyag útját ismertették

2018. június 05. 20:04:56  nyomtatási kép
 

Paks, 2018. június 5., kedd (PAKS-PRESS) – Az üzemanyag útját ismertették a paksi atomerőműben újságírókkal, kedden. A sajtóbejáráson Kovács Antal, az atomerőmű kommunikációs igazgatója és Dohóczki Csaba csoportvezető ismertette, hogy a friss üzemanyag nem bocsát ki számottevő sugárzást, és a tárolóban két évre elegendő üzemanyag vár felhasználásra.

 

Az erőmű vezérigazgatója újságírók előtt arról beszélt, hogy kevesebb uránt tartalmazó, úgynevezett karcsúsított üzemanyagtípus kifejlesztésén dolgoznak magyar és orosz kutatók, így költséghatékonyabban üzemelhet a paksi atomerőmű. 


Hamvas István az atomerőműben tartott sajtóbejárás után hozzátette: a Roszatom üzemanyaggyártó cégével, a Tvellel kötött szerződés alapján, orosz kutatóintézetek közreműködésével végzik a kutatást, amelytől azt várják, hogy a paksi atomerőműben ugyanazt a energiamennyiséget kevesebb urán felhasználásával állítják elő.


A fejlesztés alatt álló üzemanyagot 2020-tól használhatják, és 3,8 százalékos megtakarítást várnak tőle – mondta. Hozzátette, az utóbbi években ez a második magyar-orosz kutatási projekt azt követően, hogy új, 12 helyett 15 hónapos ciklusban üzemeltethető kazettákat fejlesztettek ki az atomerőmű számára.

 

A C15-ös üzemanyagként ismert kazettatípust már az erőmű mind a négy blokkjában alkalmazzák, a 2. és 3. blokkban túl vannak egy teljes cikluson - mondta a vezérigazgató az MTI és a PAKS-PRESS munkatársának. 

Szavai szerint a két éve bevezetett újításnak az a lényege, hogy a meghosszabbított üzemanyagciklusnak köszönhetően ritkábban kell leállítani a blokkokat üzemanyagcserére, és kevesebb kiégett fűtőelem keletkezik. A korábbi 4,2 százalékos helyett 4,7 százalékos átlagdúsítású üzemanyag-kazettákkal évi 2 százalékkal növelhető a megtermelt villamosenergia mennyisége.

 

Ismertetése szerint a hosszabb ciklusú üzemanyagtípus kifejlesztésében magyar kutatók dolgozták ki például azt, hogy milyennek kell lennie a kazettákban lévő 126 fűtőelempálca elosztásának. A világ atomerőműveiben van kétéves ciklusú üzemanyagtípus is, a paksi típusú reaktorokban azonban a 15 hónapos üzemelés már határeset - jegyezte meg.

 

Hamvas István megerősítette: nyugdíjba vonul és közölte, hogy heteken belül várja az erről szóló döntést. Arra mutatott rá, hogy lehetőség szerint, utódaként olyan emberre van szükség, aki „tisztában van a szakmai és a nukleáris biztonság és a jogszabályok teljes ismeretével".

„A vezetőváltás esedékes, kivártam a választások utáni időszakot” – fogalmazott.

 

Az atomerőmű mellett álló, 2047-ig engedéllyel rendelkező kiégett kazetták átmeneti tárolójában hat modul 24 kamrája összesen 9308 kazetta befogadására alkalmas. Barnabás István üzemeltetési főmérnök a látogató újságíróknak elmondta, évi 500 kazetta elhelyezésére van a tárolónak engedélye, idén eddig 150 üzemanyag-kazettát helyeztek el, és összesen háromszáz elhelyezését tervezik.

 

Megjegyezte: a lezárt kazettákat a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség plombával látja elé, a tárolóteret kamerával is ellenőrzik. +++


FACEBOOK

Paksi Atomerőmű