PAKS-PRESS – A konzervativizmus, szociális és politikai eszmerendszer a közösségi értékek védelmét jelenti, ezt számos elem, de leginkább a golbalizáció fenyegeti, számomra pedig társas kapcsolat a holtak, a még meg nem születettek és az élők között – mondta Czopf Áron eszmetörténész, a Kommentár folyóirat munkatársa paksi előadása előtt a Paks-Press Hírügynökségnek adott interjúban.
„Az eszmék mai kaotikus világában a szavak, kifejezések elveszítették eredeti jelentésüket, mindenki úgy értelmez, ahogy az irányultsága, érdeke kívánja. Egyik ilyen szavunk: a konzervativizmus” – ezekkel a hívószavakkal várta az érdeklődőket a Paksi Konzervatív Egyesület szerda esti rendezvényére.
Czopf Áron előadásában elsőként fogalmakat határozott meg. Aláhúzta, hogy amikor a konzervativizmusról beszélünk, a kultúra folytonosságról szólunk és arról, hogy ezt miképpen tudjuk megteremteni.
Ismertes, hogy konzervativizmus egyfelől világszemlélet, másfelől politikai ideológia, amelynek középpontjában a status quo megőrzésének igénye áll, összességében pedig elmondható, hogy a legfontosabb cél a rend és a harmónia fenntartása, a tekintély és a hagyományok tisztelete, ebből adódóan a hierarchia fenntartása és így a változások elkerülése. Bihari Mihály politológus elemzése mellett számos, a témában publikált írás fellelhető, amely ma is foglalkozik a konzervativizmussal, a szociális és politikai eszmerendszerrel.
A konzervativizmus szó a latin conservare-ből származik, jelentése megőrizni, megmenteni. Ezt mi sem tükrözi jobban, mint Roger Scruton által megfogalmazott definíció, mely így szól: „A konzervativizmus nem más, mint a megteremtett értékek megőrzése, annak az alapnak a megóvása, melyre építeni lehet.” Mindennapi szóhasználatban a status quo fenntartását jelenti.
Kérdésre válaszolva Czopf Áron arról is szólt, hogy a konzervativizmus korábban szitokszóként is megjelent, de még abban az időben, amikor a marxisták állitották be bizonyos elitcsoportok, meghatározott osztály érdekvédelmeként, mondván, hogy lassítja a szükségszerű fejlődést, de napjainkban nem mondható jellemzőnek – fűzte hozzá.
Érdekesség, hogy akár szemléletként is leiírva, lehet konzervatív egy jobb oldali vagy egy baloldali politikus is, bár jóllehet a jobboldali emberek mindig is konzervatívok voltak, de a régi típusú baloldali gondolkodás is retrogádnak számít. – Érdekes azt látni, hogy amikor egy feminista kiritzálja azokat, akik a nemiség fogalmát relativizálják – jegyezte meg.
A közéletben, a politikai publicisztikában időről időre megfogalmazódik az igény a konzervatív ideológiát valló, versenyképes konzervatív párt létrehozására. Ismeretes, hogy az elmúlt lassan 200 év magyar történelmében nem is volt példa működőképes klasszikus konzervatív párt kialakulására.
Magyarországon ma sincsen kifejezett konzervatív párt, Czopf Áron úgy vélekedett, hogy nem is gondolja, hogy pártként lenne rá szükség. Szavai szerint arra viszont igen, hogy több olyan párt is legyen, amely fontosnak tartja a kultúra hosszútávú folytonosságát, és a társadalomban a konzervatív értékek képviseletét.
Képünk: Czopf Áron eszmetörténész (j.) és Pálmai István a Paksi Konzervatív Egyesület elnöke beszélget a konzervativizmusról szóló előadáson, a Csengey Dénes Kulturális Központ nagy klubtermében, 2022. november 2-án. Paks-Press Fotó: Kiss G. Péter.
PAKS-PRESS 2022. november 2., szerda 20:25. +++