PAKS-PRESS – Elkészült a Tolna és Bács-Kiskun vármegyéket összekötő Kalocsa-Paks új Duna– híd. A fejlesztés az eddigieknél jelentősen rövidebb közúti összeköttetést teremt a Duna által határolt két kistérség között, azaz Kalocsa és az M6 autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő a korábbi 40-50 percről hozzávetőlegesen 15 percre csökken – közölte a Építési és Közlekedési Minisztérium (EKM) csütörtökön.
Az átadó eseményen beszédet mondott Orbán Viktor miniszterelnök, dr. Filvig Géza, Kalocsa polgármestere és Szabó Péter, Paks polgármestere.
A Kalocsát Pakssal összekötő új híd egy összetett, átgondolt, hosszú távra szóló országfejlesztési, országépítési terv része – jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök. Kiemelte: a kormány feltett szándéka, hogy a Zalaegerszeg-Székesfehérvár-Kecskemét-Debrecen tengelyvonaltól délre minél több beruházást, ipari vállalkozást, vagyis gazdasági erőt telepítsenek, ehhez pedig utakra és hidakra van szükség.
A miniszterelnök meggyőződése, hogy a dél-magyarországi térségek jelentősége felértékelődik a jövőben, és ebben kulcsszerepet játszik a Szerbia és Magyarország közötti áruforgalom és kereskedelem, ami a „Nyugat kapujává” teszi ezt a térséget. A terv részeként az M6-os autópályát elviszik, elvitték a határig, összekötve ezzel a horvát-szlavón területeket Magyarországgal – mondta. A következő lépés az lesz, hogy a Szerbiából érkező forgalmat és nyomában a logisztikai központokat, beruházásokat, a termelési egységek egy jelentős részét átterelik ebbe a térségbe, hogy ezzel bekössék Paks és Kalocsa környékét egy gyorsan fejlődő régióba. Orbán Viktor kitért arra is: az ország legfontosabb stratégiai jellegű beruházásaiból kettő is ezen a környéken épül: Pakson lesz az új atomerőmű, és Kalocsától nem messze halad majd el a Budapest-Belgrád vasútvonal, ami ennek a magyar országépítési programnak az egyik legfontosabb építőköve.
Az ünnepségen Hilvig Géza, Kalocsa polgármestere (Fidesz-KDNP) úgy fogalmazott: az új híd nagy segítség lehet Kalocsa és a térség „gazdasági motorjainak felpörgetésben”. Elmondta, a Paks 2 megépítéséről szóló döntés egyértelművé tette, hogy Kalocsa térségét be kell kapcsolni a beruházásba. Kiemelte: az európai háborús eszkaláció aggodalomra adhat okot, mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy „háborúskodás helyett, fejleszteni és építkezni tudjunk”. Kalocsa és térsége „nem a háborúra, hanem a békére készül, nem a pusztításban akar részt venni, hanem az építkezésben” – tette hozzá a Bács-Kiskun vármegyei város polgármestere.
Szabó Péter, Paks polgármestere (Fidesz-KDNP) beszédében azt hangsúlyozta, hogy a híd a paksiak és a térségben élők számára is a fejlődés lehetőségének biztos záloga. Rámutatott: a fejlesztés nemcsak településeket, térségeket köt össze, hanem kiemeli azt, hogy Paks immár négy évtizede valódi hídszerepet tölt be, hiszen az itt megtermelt villamos energia csaknem 50 százalékban működteti és összeköti az ország üzemeit, háztartásait és közintézményeit. A Tolna vármegyei város polgármestere Konrad Adenauer egykori német kancellár szavait idézte, miszerint „aki háborús időkben hidat épít, az hisz igazán a holnapban és az áldott békében”. Ha Paks fejlődik, akkor vele együtt a környék települései is előrébb jutnak – hívta fel a figyelmet.
A hidat Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek szentelte meg, aki elmondta: az itt élő emberek régi vágya valósult meg a híd megépítésével. A híd nevét az ötszáz évvel ezelőtt élt Tomori Pál kalocsai érsekről, vitézről, katonáról, szerzetesről kapta – ismertette.
A szaktárca (EKM) közleményében az írta: a 2021. év elején megkezdődött beruházás – az 512. sz. főút Kalocsa és Dunaszentgyörgy közötti új szakasza –, az 51. sz. főutat köti össze a 6. sz. főúttal és az M6 autópályával. A projekt részeként egy 2×1 sávos, 946 méter hosszúságú és 10 támaszú új Duna-híd épült.
A kivitelező a híd alépítményei (beleértve az alapozást is) és a felszerkezetei készítése során közel 28 ezer m3 betont épített be, az összeszerelt acélszerkezet súlya pedig meghaladja az 5 ezer tonnát. Emellett 418 km hosszúságban kerültek beszerelésre az extradosed- és belső feszítő kábelek. A vízépítési műtárgyakba és pillérvédelembe 82 ezer tonna beépített kő került. A híd megvalósításához szerteágazó munkára, rengeteg szakág és szakember tökéletesen összehangolt együttműködésére volt szükség.
A fejlesztés részeként az új Duna-híd előtt a főút átvezetését biztosító egy-egy előregyártott vasbeton gerendás kerethíd is épült. A hídhoz kapcsolódik az 512. sz. főút Kalocsa és Dunaszentgyörgy közötti 11,5 km hosszú, 2×1 sávos új nyomvonalú szakasza, valamint az 5106 j. út megmaradó részén egy 1,1 km hosszú burkolat felújítás is. Ez a projektelem öt új körforgalom megépítését is tartalmazta: a Paksot Gerjennel összekötő, újonnan megépülő 5124 j. út keresztezésénél, a Dunaszentgyörgyöt Faddon át Tolnával összekötő 5112 j. út keresztezésénél, valamint a 6. sz. főút Paks és Szekszárd közötti szakaszának keresztezésénél, a Kalocsa északi összekötő útnál és Dunapataj-Foktő-Kalocsa összekötő út csatlakozásánál. Utóbbi körforgalmú csomópont építése jelenleg is tart, amelyet várhatóan év végén adnak át.
A Kalocsa-Paks új Duna-híd fejlesztéshez tartozott a 2023 májusában átadott 11,2 kilométer hosszú kétsávos útszakasz is, mely Paksot és Gerjent köti össze. A beruházások részét képezte a főúthoz kapcsolódó kerékpárút-szakaszok és az ingatlanok megközelítését szolgáló szervízutak, földutak megvalósítása is.
Az új főút megépítése a Duna két partján lévő területek összekapcsolásával, komoly gazdaságélénkítő hatást fejthet ki. Az ily módon várhatóan megélénkülő forgalom számára jelentősen módosulni fog az utazási idő, hiszen Kalocsáról, mint a térség jelentős nagyvárosától jelenleg 40 perc alatt lehet eljutni az M6 autópályáig, illetve a Duna által elválasztott Kalocsa és Paks között is 1 óra körüli mentidővel kellett számolni. Az új létesítmények használatával a menetidő hozzávetőlegesen 15 percre csökken. A fejlesztés az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában, a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében valósult meg hazai forrásból. A híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat kivitelezésnek összértéke nettó 92 milliárd forint – közölte a beruházásról kiadott sajtóanyagban az EKM.
Képünk: Felavatták a Kalocsa és Paks közötti új Duna-hidat
Foktő, 2024. június 6., csütörtök – Orbán Viktor miniszterelnök beszédet mond a Kalocsa és Paks közötti új Duna-híd avatásán a Bács-Kiskun vármegyei Foktőnél 2024. június 6-án. Mögötte Lázár János építési és közlekedési miniszter. Süli János országgyűlési képviselő, Szabó Péter Paks polgármestere. Jobbra: Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek és Filvig Géza Kalocsa polgármestere. A kétszer egysávos, 946 méter hosszúságú átkelő Tomori Pál nevét viseli. Paks-Press Fotó: Kiss G. Péter.
PAKS-PRESS 2024. június 6., csütörtök 18:35. +++