PAKS-PRESS – Újabb mérföldkőhöz ért a paksi bővítés azzal, hogy megérkezett Magyarországra az egyik legfontosabb hosszú gyártási idejű berendezésnek számító zónaolvadék-csapda vízi úton Oroszországból – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint a tárcavezető arról számolt be, hogy jelenleg Pakson zajlik Európa legnagyobb nukleáris beruházása, s minden hasonló építkezésnél vannak bizonyos meghatározó jelentőségű mérföldkövek, ilyen a hosszú gyártási eszközök érkezése is.
Rámutatott, hogy a most érkezett zónaolvadék-csapda olyan fontos, az atomerőmű biztonságát jelentő eszköz, amely közvetlenül a reaktortartály alatt helyezkedik el, és így vészhelyzetben fel tudja fogni az abból kiömlő folyadékot.
Tájékoztatása szerint hatalmas méretű eszközről van szó, maximális átmérője 11 méter, több mint 15 méter magas, a tömege pedig meghaladja a 730 tonnát.
„Ha össze akarjuk hasonlítani valami hétköznapi használatú eszközzel, akkor ez körülbelül tizenöt darab A320-as Airbus-típusú repülőgép tömegével egyezik meg összességében” – fogalmazott.
Szijjártó Péter kiemelte, hogy a gyártást folyamatosan figyelemmel kísérték a magyar szakemberek és az Országos Atomenergia Hivatal megbízottjai annak érdekében, hogy a lehető legbiztonságosabb és a lehető legjobb eszköz készüljön el.
Elmondta, hogy az átvétel március 29-én történt meg, azonban nemcsak a gyártás, hanem a szállítás is hosszú ideig tartott.
„Jellemző módon egy nemzetközi projekthez nemzetközi szállítás is dukál. Egy osztrák cég szervezte a szállítást, és szlovák hajón fut be Paksra a zónaolvadék-csapda összesen 3200 kilométernyi vízi szállítást követően, amely így 42 napig tartott, és a Fekete-tengeren és a Dunán is többször át kellett rakodni a zónaolvadék-csapdát és a hozzá tartozó eszközöket” – tájékoztatott.
A miniszter hangsúlyozta, hogy a paksi beruházás „gőzerővel” halad, jelenleg kilencszázan dolgoznak a helyszínen, és a létszám csúcsidőben nyolc- és tízezer között lesz.
Kitért arra is, hogy a talajszilárdításhoz szükséges 76 ezer cölöpből már több mint 21 ezret lefúrtak, és az ötös blokk leendő nukleáris szigete alatti talajszilárdítás már 86 százalékos készültségben van. Szavai szerint ez megteremtette a lehetőséget arra, hogy a teljes, 23 méteres mélységig történő talajkiemelés műveletét is meg tudják kezdeni.
„A zónaolvadék-csapda, amely a nukleáris erőmű biztonságának egyik legfontosabb eleme, tehát megérkezett Paksra. Szakembereink most átveszik a zónaolvadék-csapdát, az építkezés pedig gőzerővel zajlik annak érdekében, hogy a következő évtized elejétől a paksi atomerőmű új blokkjai is szolgálatba tudjanak állni, ezáltal javítsák Magyarország energiaellátásának biztonságát, és segítsenek minket abban, hogy hosszú távon meg tudjuk őrizni a rezsicsökkentés vívmányait” – összegzett.
„Mindent megteszünk azért, hogy az idén vagy a jövő év elején ténylegesen is hozzákezdhessünk az új blokkok építéséhez és a későbbiekben beépítsük az új magyar atomerőmű passzív biztosági rendszerének ezt a fontos elemét” – közölte Vitalij Poljanyin, a Paks II. Atomerőmű tervezését és építését fővállalkozóként végző Atomsztrojexport vállalat alelnöke, a Paks II. Atomerőmű építési projekt igazgatója a Roszatom közleménye szerint.
„A fővállalkozóval közös célunk, hogy a lehető legrövidebb idő alatt megépítsünk egy biztonságosan üzemeltethető atomerőművet. Az ehhez vezető út szimbolikus pillanata a legnagyobb tömegű berendezés, a zónaolvadék-csapda Paksra érkezése. Fontos szakaszokon vagyunk túl: tavaly befejeztük a 2,7 kilométeres résfalat, folytatódik a talajszilárdítás, a talajkiemelést megelőző tesztek is megkezdődnek. Fokoztuk a tempót a telephelyen és az építési-szerelési bázis területén. Jelenleg is 900 szakember dolgozik a helyszínen” – idézte a közlemény Jákli Gergelyt, a Paks II. Zrt. elnök-vezérigazgatóját.
A közleményben kitértek arra: a Paks II. Atomerőmű építési projekt a 2014. január 14-i magyar-orosz kormányközi megállapodás és a kapcsolódó szerződések alapján valósul meg. A projekt 2022 augusztusában kapta meg a magyar engedélyező hatóságtól, az OAH-tól a létesítési engedélyt. A két VVER-1200-as, 3+ generációs blokkot kulcsrakészen építi meg az orosz fővállalkozó, a Roszatom mérnöki részlegéhez tartozó Atomsztrojexport vállalat.
Az új blokkok garantált üzemideje 60 év. A Paks II. Atomerőmű az első orosz projekt az Európai Unió területén. A Paks II. Atomerőmű létesítési engedélye arról tanúskodik, hogy a korszerű 3+ generációs blokkok megfelelnek a legszigorúbb nemzetközi és európai biztonsági követelményeknek. A Paksi Atomerőműben jelenleg üzemelő 4 VVER-440-es blokk a Magyarországon előállított elektromos energia mintegy felét biztosítja – írták.
A Roszatom mérnöki cégcsoport a megrendelésállományát és a világszerte egyidejűleg épülő atomerőművek számát tekintve világelső. A megrendelésállomány 80 százaléka külföldi projekt – áll a közleményben. (MTI) /x/
Képünk: A beruházás számára készült első nagyberendezés, a zónaolvadék csapda, Paksra tart a Dunán a Léda nevű teherhajón a Paks-Kalocsa híd térségében, 2024. augusztus 1-jén. Paks-Press Fotó. Kiss G. Péter.
PAKS-PRESS 2024. augusztus 1., csütörtök 17:55. +++